Of je nu post op Instagram, een nieuwsbrief schrijft of je website inricht: hóé je iets zegt, is minstens zo belangrijk als wát je zegt. Je tone-of-voice, de manier waarop jouw merk spreekt, bepaalt of mensen zich aangesproken voelen, of afhaken. Maar hoe ontdek je die tone-of-voice eigenlijk?
De tone-of-voice is de stem van jouw merk. Hoe je schrijft, praat en overkomt. Ben je recht voor z’n raap of juist professioneel met een advies-twist? Jouw tone-of-voice zorgt voor herkenning, vertrouwen en een gevoel dat blijft plakken. Het is wat jouw merk, jouw merk maakt.
Wie wil je bereiken? Een jongere doelgroep spreek je anders aan dan een zakelijke beslisser. Stel jezelf vragen zoals: Waar houden ze van? Waar hebben ze een hekel aan? In wat voor taal praten ze zelf?
Doe inspiratie op, maar kijk ook hoe jij je kunt onderscheiden. Zijn alle partijen formeel en afstandelijk? Misschien werkt een speelsere toon voor jou wél.
Sta je voor openheid, creativiteit, duurzaamheid of juist daadkracht? Vertaal die waarden naar woorden die daarbij passen.
Stel: je merk is een persoon. Is het een enthousiaste coach, een betrouwbare gids of een slimme expert? Dit helpt bij het kiezen van de juiste stijl, toon en taalgebruik.
Schrijf verschillende versies van een tekst (bijvoorbeeld een Instagram-post of productomschrijving) en test welke toon het beste werkt bij jouw doelgroep. Analyseer reacties, clicks en conversies.
Weet je niet zeker of jouw huidige toon past bij je merk? Of voelt je communicatie nog wat alle kanten op? Ik help je graag om de juiste tone-of-voice te vinden en vast te leggen. Stuur gerust een bericht of plan een gratis kennismaking!